Alınabilecek en ucuz ESC+Motor Brushless Combo olan EZRun set için ilk Türkçe inceleme hazır.

İçeri buyurun.

Gönlümüz sensored’da da olsa, duygusal sebeplerden EZRun tercih ettim. Geçici kullanım için düşünsem de, tatminkar bir set olduğu için gittiği yere kadar kullanmaya karar verdim.

Ürünü Ebaydan alabilirsiniz. 70-80$ civarı bulmak mümkün.

Kutu içeriği

Combo B4, 8060A ESC ve 5.5T motordan oluşmakta. B5 (8.5T motorlu olan) alacaktım fakat B4’ü daha ucuz bulunca onu aldım.

Alacağınız kitin v2 olmasına dikkat edin, yazılımında güncelleştirme var. USB ile bilgisayara bağlanmayı destekliyor fakat tavsiye etmiyorum. Sebepleri:

  • USB için LCD ekranlı programlama kartı almanız lazım, ekstra para
  • Bilgisayardan programlama yapmanın çok da bir avantajı yok, zira bilgisayardan “ekstra” bir ayar yapamıyorsunuz. Yani aleti Castle sanıp bilgisayardan throttle curve ayarlayacağız hevesine girmeyin, yok öyle bir şey 🙂
  • Ek olarak sadece firmware upgrade imkanı geliyor ama Ezrun sete firmware çıkma ihtimali çok yüksek değil. Hobbywing’de Jack adındaki mühendis amcayı kafalarsanız size özel FW çıkartabiliyor ama, gavurlar yapmış.

Kutumuz taa Çinlerden kalkıp gelmiş haliyle poz veriyor. Açılacağı yerde bir güvenlik bandı var, keserek açıyorsunuz.

Önümüze Hobbywing çıkarmaları ve bilimum kağıt çıkıyor. Onlar da ne ki?

Kullanım kılavuzları (ESC ve programlama kartı için) ve garanti kartı imiş. Neyse, mala gelelim.

Mal budur. Kutumuzdan bir motor, bir ESC ve bir programlama kartı gözükmekte.

ESC’miz. v2 olduğu “USB Supported” yazmasından anlaşılabilir.

540 size motorumuz. Herhangi bir kablo lehimlenmemiş haliyle geliyor.

Programlama kartımız. Bu kart sadece kolaylık sağlıyor. Bu olmasa da, ESC’nin üzerindeki set tuşuna basılı tutarak ESC’yi açarsanız, programlama moduna giriyorsunuz. Tek fark ekranda neyin ne olduğu adam gibi belliyken, tuşlu metodda motordan gelecek bipleri sayıp kafayı sıyırmanız gerekiyor programlama için.

Ürünler masaya indi.

Hmm, bir eksik var sanki?

Yok yav, erkek bullet konektörleri lehimleyeceğiz motora olacak bitecek.

Zaart! Yanlış cevap. Kutuda erkek bullet konnektör YOK!

Çinliler çinliliğini gösterdi yine. Ebaydaki ilanda gayet var gözüküyordu. Ben de gelecek nasıl olsa diye, Turnigy marka 18AWG silikon kablomu hazırlayıp beklemiştim.

Akşam oturmuşum masaya, ESC montajı yapacağım diye işe bak.

Neyse, bullet konektör alınamayacak bir şey değil.  Yine de bilin yani, kutudan çıkmıyor.

Sonuç olarak ben, daha radikal bir yol seçmeye karar verdim:

Keselim gitsin arkadaşım.

Oh ferah ferah. 😀

Arada fotoğraflamayı unutuğum bir adım: ESC’nin batarya konnektörü de benim XT60’larla uyumlu değildi.  Onu da kestik.

Güç bağlantılarını yapmaya başlayalım. İlk yapacağınız iş iki kabloya da uygun renkte makaronu geçirmek (neyse ki bunlar kutudan çıkıyor! – çıkmasa da elektronikçilerde ısıyla daralan makaron adıyla bulabilirsiniz tek fark renkli değil siyah vardır ellerinde)

Lehimleme işinde, hele ki böyle zor işlerde (kolay bükülsün diye yapılan silikon kabloların içindeki teller çok ince ve çok fazla oluyor, bayağı ısıtmanız gerekiyor lehim için) flux en büyük yardımcınız. Ben sırf elimde olduğu için Amtech ROHS BGA flux kullanıyorum, bu biraz pahalıdır ve normalde bu tarz kaba işçiliğe kullanılmaz. Çok daha uygun fiyata “lehim pastası” adı altında alacağınız şey işinizi aynı şekilde görecektir.

Kullandığınız lehimin içerisinde de flux vardır (büyük ihtimalle!), ekstra olması işi daha da kolaylaştırır.

Bu tarz lehimlemelerde ufak 20W’lık kalem havyayla çok uğraşırsınız, konektörü eritirsiniz. Tavsiyem bu tarz işler için ucuzundan tabanca havya alın 40-80W arası.

Ben sıcaklık ayarlı lehimleme istasyonumdan 420 dereceye ayarladım, yine de uğraştım. Bol lehim ve eser miktarda flux ile işlem tamam oluyor, hiçbir şey erimedi, zarar görmedi, oluşan lehim işi ise perfect 🙂

Flux kalıntılarını temizlemeyi unutmayın.

Diğer tarafı da lehimledik, makaronları çektik. Isıtılırsa daralacak ve istenilen korumayı sağlayacaklar.

Motoru da lehimledik. Kirli gözüküyor, flux kalıntısıdır. Motoru lehimlerken dikkat edilecekler:

  • Phase’lara dikkat edin !! Motorda ABC yazmıyor, ESC’den çıktığı sırayla lehimleyin. Kabloların sırasını karıştırırsanız motor en iyi ihtimalle ters yöne döner, en kötü ihtimalle de farketmezseniz ESC ve motoru yakabileceğiniz stall yani motorun kitlenmesi durumuyla karşı karşıya kalırsınız.
  • Brushless motorlarda genel olarak motor istediğinizin ters yönüne dönüyorsa, herhangi iki adet kabloyu söküp tersine çevirirseniz (örneğin ABC diye giriyor, BAC ya da ACB yaparsanız) yön değişir.
  • Motorun tablarını fazla ısıtırsanız, lehim aşağılara ve motorun içlerine doğru akma eğilimi gösteriyor. Engellemek için bir parçası da olsa ben bu eğilimi farkedince dikkatli olmaya başladım. Motorun içinde lehim olmasını istemezsiniz. Dikkatli olun.

    Kullanım izlenimleri

    Sakuramıza kendi memleketinden olan ESC ve motor setini monte ettik. Servomuz da Tayvan malı olduğunu iddia ediyor. Fakat malesef kendisini monte ederken -nasıl bir güçle sıktıysam artık- limitleme olayını kırdım, servo 360 derece oldu yani. Bu esnada tabii içindeki potansiyometre de zarar gördü ve servo şu an dengesiz çalışmakta. Dolayısıyla steeringe güvenmediğim, adam gibi frenleme de olmadığı için çok uzun sürüş yapamadım.

    Zaten aracın tekerlekleri ilk defa ayın 24’ünde yapılan Hobby RC buluşmasında yere değdi. Istanbul Park’ın geniş otoparkınının rahatlığında, etrafta gezen offroadlar tarafından ezilmemeye dikkat ederek turumuzu attık.

    5.5T motor almanın sakıncalarını zaten ilk montajdan sonra görmüştük. %60 throttledan sonra lastikler janttan ayrılıyor ve kendi yollarını çiziyorlar 😀 Aynı rezilliği buluşmada, hem de 3 kere yaşadım, ikincide lastiğin tekini uçurumdan düşürdüm, arkadaşım sağolsun hayatını tehlikeye atarak (:D) kurtardı, üçüncüde zaten arkadan izleyenler de dahil olmak üzere gülme krizine girdik; zira araç jantlar üstünde kaldı 4 lastik de bir tarafa uçtu. Rezil olduk 😀

    O gün ESC’den punch ve timingi en kısığa aldım. Throttle curve olmadığı için ESC’den throttle kısayım gibi bir durum malesef yok. Yavaşlatabildiğim kadar aracı yavaşlattım yani.

    İzlenimlerim:

    • Cogging ihmal edilebilecek seviyede. En kısık throttelarda gitmeye çalışırsanız arada dur kalk yapma eğiliminde.
    • ESC’de dahili BEC var, fakat servonun hızlı hareketlerinde ESC’den kırmızı ışıklar gözüküyor ve hatta receiver kendini kapatıp tekrar açıyordu. Anlık fazla yüklenemiyorsunuz. Çözümü basit, elimdeki kondansatörlerden Elna marka 16V 2200uF bir kondansatör seçip, receiverdaki VCC yerine taktım bir servo connector ile. Sonuç başarılı, receiver kapatmıyor, esc kırmızı demiyor.
    • Fan sesli ve titreşim yaratıyor. Şasiyle rezonansa girdiğinde motor çalışmazken hafiften yakıtlı havası veriyor. Fana çok ömür biçmiyorum zira gerilimi üzerinde çalışıyor.
    • Performans gani. Alet basıyor, aracı yerde tutmak problem oluyor. Bu güzel.
    • Voltage cutoff doğru düzgün çalışıyor, evet bunu yapamayan ESC’ler de var..
    • Çok ısınmıyor, motor da ESC de benzer sıcaklıklarda.

    Son söz

    Tek ciddi sorunu yukarıda yazdım. Yaptığım ayarlardan mı, canı istediğinden midir bilinmez, şu an sorun yok. Bu bir daha tekrarlamazsa, kesinlikle alınabilecek bir ESC/Motor setidir diyebilirim. Özellikle giriş seviyesi için ideal.

    Çinliye bir şans verin derim.

    Galeri