Hobiniz için radyo sistemi tercih ederken, eskiden kristallere dikkat etmek lazımdı; sürüş yapacağımız bölgede aynı (ya da yakın) frekansta kristale sahip başka bir sürücü olması, genelde kırımla sonuçlanan kaçınılmaz bir sona sebep olurdu. Bu yüzden toplu organizasyonlarda, frekans listesi hazırlanır, herkes buradaki sıraya göre kullanım yapar.

Neyse ki teknolojide gelişme var; 2.4GHz radyolarla beraber bu “karışma” olayı (pratikte) tarihe karıştı diyebiliriz. Bizi kristal derdinden de kurtaran bu mübarekler, spread spectrum tekniği ile karışmanın önüne geçmeye çalışıyor. Ayrıntılı bilgi, bunun gibi sitelerden elde edilebilir.

Ölçekli RC araba kullanıcıları için, giriş seviyesi olarak önerilebilecek ürünlerden biri olan HK-GT2 kumanda, ucuz fiyatıyla da iyi bir tercih. Bu yazıyı hazırlarken kullandığım HK-GT2 modeli Hobbyking.com’dan temin edilebilir. İlgili firma, FlySky isimli Çinli firmaya fason olarak ürettiriyor diyebiliriz, zira kumanda FlySky FS-GT2 ile birebir aynı. Zaten model numaralarından da anlayabilirsiniz. Kısaca, burada yazanlar iki marka için de geçerli – çünkü aynılar.

Çoğu transmitter gibi bu da 8 adet AA pil (kalem pil) ile çalışmakta. Üstelik, şarjlı pil takmanız pratikte mümkün değil! Zira, alkalin piller 1.5V gerilim sağlarken, şarjlı dostlarımız 1.2V verebiliyor. Kumandamız da toplamda 12V beklerken, şarjlı pillerle ancak 9,6V görebilmekte. Benim gibi ilk denemenizi şarjlı pillerle yaparsanız, bozuk bu alet demeniz gayet olası – zira düşük gerilimde transmitter biraz kafayı sıyırıyor, throttle ve steering için gönderdiği datalar dansöz gibi kıvırmakta; yön servonuz sabit durmuyor, motorunuz tetiğe dokunmamanıza rağmen durduğu yerde gitmeye çalışıyor vs. Modeliniz transmitter ve pillerinden kat kat daha fazla para ettiği için, aracınızı dandik pillere de emanet edemiyorsunuz, gidip Duracell almaktan başka çareniz yok. Üstelik 8 tane pili barındıran kumandayı tutarken sol eliniz bir zamandan itibaren “yeter” diyebilir.

Bu durumda, vereceğiniz en mantıklı karar, vericinin batarya sistemini kalem pilliden LiPo’ya çevirmek oluyor. Yazının devamında, fotoğraflı olarak bu işi kolayca nasıl yapabileceğiniz anlatılmakta.

Başlarken

Öncelikle kurbanımızı tanıyalım.

Hobbyking ürünü GT2. Modifikasyona girmeden önce, gereken malzemeleri saymak gerekirse:

  • Yıldız tornavida
  • 3S LiPo batarya – Transmitter için olanlardan almanız gerekiyor, yoksa sığmama tehlikesi.
  • Bataryanızın çıkışındaki konnektörün ters cinsiyette olanı. Normalde batarya konnektörlerinin dişi olması gereklidir, zira özellikle deans gibi erkek konnektörler bataryada çok tehlikelidir (kısadevre riski).
  • Isıyla daralan makaron, bu örnekte 3mm
  • Lehim teli
  • Havya
  • Maket bıçağı
  • Sünger (opsiyonel)
  • 30 dakika

Başlayalım

Öncelikle ayar kısmının üzerindeki kapağı çıkartıyoruz. Kapağı olabildiğince dik pozisyona getirdikten sonra parmağınızla bağlantı noktalarını biraz dışarı çekerek rahatlıkla çıkartabilirsiniz.

Sonra, kumandanın ön tarafında kalan turuncu etiketi sökmek gerekiyor. Zira kumandanın iki yarısının ayrılmasını engelleyen bir parça. Maket bıçağı ile bir kenarından girerek kaldırırsanız, gerisi geliyor.

Kumandada 7 adet vida göreceksiniz. Hepsini sökelim.

Vidalar çıktıktan sonra, kumandayı ortadan ikiye ayırabilirsiniz. Tavsiyem, steering tekerleğinin olmadığı tarafı sökmeniz yönünde; içerideki PCB ve kablo bağlantıları tekerleğin olduğu yerde kalırsa çok rahat edersiniz, çünkü diğer taraf bomboş.

Ayrıldıktan sonra içeriye bir bakış:

Elektronik kısmının ayrıca yüksek çözünürlüklü fotoğraflarını yükledim. Modifikasyon olarak yapacaklarım var, PCB’nin fotoğrafları bu durumda iş görecektir.

Pillerin takıldığı tepsi kasada bir yere tutturulmamış. İşimize gelen bir şey..

Bu zımbırtıdan kurtulmanın zamanı geldi; havyamızı ısıtıp bağlantılara dalıyoruz ve telleri pil kutusu bağlantılarından söküyoruz.

Artık kumanda anakartına giden pil bağlantıları boşta.

Havya ile yapılacak bir iş daha var, o da bu kablolara pili bağlayabilmemiz için konnektör lehimlenmesi.

Benim gizemli (Mystery) bataryada, elektronikle ilgilenenlerin de aşina olacağı, bilindik bir konnektör kullanılıyor. RC aleminde bunun adı Servo Connector. Futaba ilk servoda kullanmış, adı öyle kalmış. Ben dişi pin header diyorum mesela.

Dişi konnektöre erkek bağlantı lazım. Zaten bol miktarda kullandığım pin headerlar bu iş için yapılmış. Normalde 40 pinli şeritler halinde satılır. Bunu istediğiniz yerden kırabilirsiniz, elinizle kırabilirsiniz.

Konnektörü hazır ettikten sonra lehimleyebiliriz. Transmitterdan çıkan pil kablolarının ucunda, eski pil kutusundan kalma lehim kalıntıları olacaktır. Bunu kullanmayı denemeyin, soğuk lehim denilen hatalı bir lehim elde etmeniz çok olası. Kablonun ucunu kesin, sonra yeni tel çıkartın. Fotoğrafta Fenerbahçeli gibi gözüken aparat, bu işi yapıyor. Tabii yoksa makas/maket bıçağı ile yapmanız da mümkün.

Yeni açtığınız kablonun ucuna biraz lehim uygulayın. Konnektöre lehimleme işini kolaylaştıracaktır. Lehimi uyguladıktan sonra, daralan makaronları kabloya geçirin ve biraz geriye ittirin. Zira lehimleme konusunda tecrübeli değilseniz, büyük ihtimal lehimlemeniz uzun sürecek; ısınan kablonun üstündeki makaron da daralıp kalacaktır. Dolayısıyla biraz geri itmenizde sakınca yok.

Sonra erkek konnektörü bir şekilde sabitleyip (kargaburun kullandım) telleri konnektöre lehimlemeniz gerekiyor. Bunu yaparken pilinizdeki konnektöre bağlı kablo sırasını ve renklerini dikkate alın. Benimki gibi konnektörünüz varsa, pin headerin en sağına siyah kabloyu, onun bir yanına da kırmızıyı lehimleyin. Görüntü şöyle olacak:

Pilde artı ve eksi var, niye 3 pinli konnektör?

Ters bağlantıyı önlemek için. Farkındaysanız, Futaba Servo konnektörü -ya da ne derseniz işte, resimdeki konnektörü- 2 türlü de takmak mümkün. Bu olmasın diye konnektörler “key”lenir, yani ters takmanız fiziksel olarak engellenir. Ama bu konnektörde böyle birşey yok.
Dolayısıyla eğer sadece 2 pinli bağlasaydık, pili polaritesi ters bağlama ihtimaliniz olacaktı. Üçlü konnektör kullanıldığında, bir tarafta boş pin bırakılıyor. Ters takıldığında, pile bağlı pinlerden birisi boşa denk geliyor; hiçbir şey zarar görmüyor. Sadece kumandanız çalışmıyor tabi 🙂

Lehim tamamsa, makaronları lehimlediğiniz yere doğru çekin.

Sonrasında çakmak ile ısıtarak, daralmalarını sağlayın.

Kader anı: Pili konnektörle buluşturuyoruz, bakalım çalışıyor mu? Eğer doğru bağladıysanız işlerin ters gitme ihtimali çok düşük, fakat yine de ilk bağlantıda duman ve kıvılcım arasın gözleriniz. LiPo piller doğru kullanılmadığında tehlikelidir, kısadevre gibi durumlarda çok ciddi yaralanmalara sebep olabilir.

Yeşil ışık işlem tamam diyor.

Yeşili gördüğümüze göre artık kumandayı kapatalım. Hazırladığınız konnektörü ve kablosunu pil yuvasına doğru gelecek şekilde çekin.

Kumandayı söktüğünüz 7 vidayı geri takarak kapatın. Sonrasında ayar bölümünün üstündeki kapağı ve öndeki stickeri tekrar yapıştırmayı unutmayın.

Sonuç

Uğraştığımıza değdi!. Pili yerine yerleştirip, kablosunu bağlamamız yeterli. Bağlarken kabloları yönlendirme konusunda aşağıdaki fotoğraflardan kopya çekebilirsiniz.

Farkındaysanız, sağ ve soldan boşluk kaldı. Buralara sünger yapıştırmanız, pilinizin içeride sallanmasını engelleyecektir. Kağıt peçete de sıkıştırabilirsiniz, nasıl olsa Türküz 🙂

Uyarı

Kumanda LiPo kullanımı için düşünülmediği için, düşük pil uyarısı LiPo için çalışmayabilir. Ben, yine Hobbyking’den alınabilecek bir 3S LiPo warning kullanmanızı öneririm. Pil gerilimi bir seviyenin altına düştüğünde ışıklı ya da sesli uyarı veren modeller mevcut. Fiyatlar 2-3$ civarı. İlerleyen günlerde, kumandada yapılacak modifikasyonla düşük gerilim uyarısını LiPo için uygun seviyeye getirmeyi de kaleme alacağım.

Kolay gelsin.

Galeri